Kathrin Hartmann - De groene leugen
Diversen
Consumenten kopen steeds vaker biologisch en lijken doordrongen van hun te grote ecologische voetafdruk.
Producenten en bedrijven doen allerlei milieuvriendelijke beloftes zoals duurzame productie of eerlijke handel, maar zijn deze beloftes ook betrouwbaar?
Nou nee.
Producenten maken zich schuldig aan 'greenwashing'.
Ze 'doen groen', maar gaan ondertussen door met hun destructieve wijze van produceren.
Zo is er het bedrog van BP waarmee het zijn aandeel in de grootste olieramp ter wereld wil verbergen.
Of George Clooney, die ons namens Nestlé wil laten geloven dat de cupjes van Nespresso duurzaam gemaakt worden.
En bestaat er duurzame palmolie waarmee de vernietiging van de regenwouden wordt tegengegaan?
Nee, maar bedrijven als Unilever liegen graag een potje mee.
En de consument?
Die wil deze 'groene leugens' maar wat graag geloven.
Want we willen wel groener leven, zolang we maar niet onze consumptie hoeven aan te passen.
De groene leugen is ondanks de plezierige verteltoon een confronterend boek, maar Kathrin Hartmann geeft haar lezers uiteindelijk ook een optimistische boodschap mee: de wereld verbeteren is zo moeilijk niet, want het begint gewoon bij jezelf.